De boodschap van de goddelijke barmhartigheid
Met de heiligverklaring van zuster Maria Faustina Kowalska (1905-1938) werd vorig jaar de zondag na Pasen ingesteld als het feest van de Goddelijke Barmhartigheid. De bescheiden zuster Faustina was verantwoordelijk voor deze devotie. Paus Johannes Paulus II benadrukte toen het belang de boodschap van de barmhartigheid "in haar totaliteit" te aanvaarden.
Frans D'Agostino
Voor een volledig begrip van de uitspraak van paus Johannes Paulus II de boodschap van de barmhartigheid "in haar totaliteit" te aanvaarden, is het goed enkele gebeurtenissen in het Oude en het Nieuwe Verbond na te gaan. 'Oude Verbond' is hier gebruikt omdat het beter de relatie tussen God en mens weergeeft dan het net zo correcte woord Testament.
De schepping had als doel engelen en mensen, vrije wezens met wie God een "verbond" sloot en die Hij gelukkig wil maken, een zekere deelname aan zijn eigen leven te geven. Hier zien wij de liefde van God, die het leven schenkt opdat men gelukkig is. Liefde is gelukkig willen maken. God is zelf Liefde (1 Joh. 4,16): de liefde tussen Vader, Zoon en heilige Geest stroomt als het ware, door een vrij besluit van God, over in de schepping. Na de zondeval zien wij de straf: dit is de rechtvaardigheid van God. |
Hij is heilig per uitstek. "Zelfs niet de kleinste smet kan ik tolereren", zei Christus aan de heilige Margareta Maria Alacoque. Deze straf is geen wrok of wraak: ze is vereist door de liefde. De mens is er niet mee gediend als er niets gebeurt nadat hij zich misdragen heeft.
Oude Verbond
De geschiedenis van het Oude Verbond is aldus samen te vatten: het aanbod van liefde door God, de trouw maar daarna de ontrouw van het uitverkoren volk, de straf (als hoogtepunt de ballingschap) met als doel berouw, het volk dat door de straf tot inkeer komt en barmhartigheid afsmeekt, de steun die God dan weer verleent. Langzaamaan verhoogt zich dan het godsdienstig en zedelijk niveau van het volk. Liefde, rechtvaardigheid en barmhartigheid hebben dit alles teweeggebracht.
Nieuwe Verbond
Totaliteit
God beseft de zwakheid van zijn schepsel en komt hem tegemoet. |
|
Nu wordt duidelijker wat het betekent de boodschap "in haar totaliteit" te aanvaarden. Het gaat primair om het besef dat men de barmhartigheid van God nodig heeft. De christen erkent in zichzelf zaken die anders of beter moeten en kunnen. Hij neemt zijn toevlucht tot de barmhartigheid van God en tot de sacramenten "van het dagelijks leven", biecht en Eucharistie. Hij doet dit in nederigheid, berouw en met de blijde verwachting van iemand die tot heiligheid is geroepen.
School van gebed
De maatstaaf van deze liefde is Christus. Dat kan niet zomaar. "Het is werkelijk niet gemakkelijk -wij citeren steeds uit die homilie bij de heiligverklaring van zuster Faustina - te beminnen met een grote liefde, gevormd door de waarachtige overgave van zichzelf. Deze liefde leert men slechts in de school van God, in de warmte van zijn liefde." Deze school zullen wij doorlopen als wij van onze christelijke gemeenschappen "scholen van gebed" zullen maken, zoals de paus stelt in zijn apostolische brief aan het begin van dit millennium Novo Millennio Ineunte. Pas dan zullen wij ernaar streven "een hoge standaard van het gewone christelijk leven" te bereiken en de "uitdagingen van vandaag" aan te pakken. In het kort: om ons om te vormen in "een andere Christus", beter nog in "Christus zelf", zoals de zalige Josemaría Escrivá met durf stelde.
De "totaliteit van de boodschap" is dan: besef en belijd dat je barmhartigheid nodig hebt, maar blijf niet bij het afsmeken. Tracht lief te hebben zoals Christus liefhad, en je zult barmhartigheid ondervinden.
Tot slot: sommige beweren dat wie meent de waarheid te kennen, arrogant, intolerant en onbarmhartig wordt. Maar de waarheid is Christus en Hij is liefde. Liefde gaat over naar barmhartigheid, ze is niet arrogant en intolerant. In tegendeel! Zij dient en heeft alles over voor iedereen.
De auteur is priester van het Opus Dei.
© 2001 Katholiek Nieuwsblad